ACT i praksis – Introduktionskursus til Acceptance and Commitment Therapy

Det tværgående modul

  • Ref nr.
  • Sted
  • Dato
  • Tilmeldingsfrist
  • Max. deltagere
  • Pris ekskl. moms
  • 402244
  • Region Hovedstaden 
  • 25.3.2025 - 26.3.2025
  • 11.2.2025
  • 24
  • 3964 kr.
  • Tilmeld

Undervisere

Ditte Hoffmann Frydendal, cand.psych., aut., ph.d., har lavet ph.d.Dorte Lunderskov, cand. psych., aut. og specialist i psykoterapi, voksne.

Formål
Acceptance and Commitment Therapy (ACT) er en oplevelsesorienteret, transdiagnostisk terapiretning, der ofte beskrives som del af den acceptfokuserede “tredje bølge” efter adfærdsterapien og den kognitive tradition. Der er mange ligheder til f.eks. kognitiv adfærdsterapi, men der er også grundlæggende forskelle. ACT kan bl.a. supplere den kliniske praksis med et udbygget fokus på personlige værdier, hvilket ofte gør arbejdet med klienten nærværende og motiverende. Herudover kan ACTs fokus på metaforer og øvelser skabe dynamik og kreativitet i samtalen. 
Kursets formål er: 1) at give en teoretisk og forskningsbaseret introduktion til ACT, og 2) at træne udvalgte kerneprocesser i ACT såsom accept, defusion og værdibaserede skridt som et modsvar til oplevelsesmæssig undgåelse. 

Læringsmål
På kurset vil du:

  • Få en introduktion til ACTs videnskabsteoretiske fundament som en kontekstuel adfærdsterapi og en kort indføring i forskningen på området 
  • Blive introduceret til de grundlæggende kerneprocesser i ACT
  • Afprøve øvelser og modeller til at arbejde med udvalgte kerneprocesser på en oplevelsesbaseret måde

Målgruppe:
Kurset er målrettet psykologer, der har lyst til eller erfaring med at arbejde oplevelsesorienteret i den terapeutiske samtale.

Undervisningsform
Undervisningen vil veksle mellem teoretiske oplæg, videoklip, oplevelsesorienterede øvelser i gruppen, samt træning i nogle af kerneprocesserne gruppevis. Da ACT i sin essens er en oplevelsesorienteret terapi, læres den bedst gennem erfaring og fælles refleksion. Deltagere inviteres derfor til at deltage aktivt i undervisning og øvelser for at få det bedste udbytte af kurset. 

Temaer i kurset

  • At kunne skelne mellem den lidelse, der er et almenmenneskeligt vilkår, og den lidelse mennesker kan komme til at skabe for sig selv gennem forsøg på kontrol og undgåelse af smerte
  • Metoder til sammen med klienten at lave funktionsanalyse af klientens problemstilling i en adfærdsanalytisk ramme og herunder opmærksomhed på kortsigtede og langsigtede konsekvenser af adfærden
  • Veje ind og ud af ‘kreativ håbløshed’, som opstår, når klienten indser, at det, klienten gør, ikke virker
  • Defusion - oplevelsesorienterede metoder til at se på tanker som tanker for at få frihed til at vælge adfærd ud fra værdier 
  • Metoder til værdiafklaring for klienten og dermed retning for terapien. Herunder ‘commitment’ på konkret adfærd i tråd med værdier mellem sessioner

Forberedelse til kursusdagene
Der er ikke krav om forberedelse, men man opfordres til at orientere sig i den anbefalede litteratur til kurset.

Efter kurset
Anvend gerne de opnåede færdigheder hurtigt efter kurset for at konsolidere det indlærte.

Litteratur

  1. Grønlund, C. og Rasmussen, S.M. (2015). Rundt om ACT - Muligheder og metode i Acceptance and Commitment Therapy. København: Frydenlund.
  2. Hayes, S. C., Strosahl, K.D. og Wilson, K.G. (2013)(1999). Acceptance and Commitment Therapy - Psykologisk fleksibilitet og mindfulnessprocesser, København: Gyldendal.
  3. Harris, R. (2011). ACT teori og praksis: Acceptance and Commitment Therapy. København: Dansk Psykologisk Forlag.
  4. Strosahl, K., Robinson, P. og Gustavsson, T. (2013). Brief Interventions for Radical Change. Principles & Practice of Focused Acceptance and Commitment Therapy. Oakland: New Harbinger Publications.
  5. Wilson, K. G, og Dufrene, T. (2011). Mindfulness i terapien - På et Acceptance & Commitment terapeutisk grundlag. København: Hans Reitzels Forlag.

Godkendt til
Kurset er godkendt med 12 timer på tværgående modul for alle specialistuddannelser.
Kurset er omfattet af Systematisk Efteruddannelse for psykologer med ydernummer. Læs mere
her.

Beskrivelse af undervisere:Ditte Hoffmann Frydendal, cand.psych., aut., ph.d., har lavet ph.d. om Acceptance and Commitment Therapy (ACT) ved Funktionelle Lidelser, Aarhus Universitetshospital. Her udviklede hun et internetbaseret ACT-program til patienter med helbredsangst og undersøgte effekten af det. Hun har udgivet et bogkapitel om ACT til helbredsangst og flere videnskabelige artikler om ACT, samt deltaget med oplæg og workshops på flere ACBS konferencer (association of contextual behavioral science). Idag er hun privatpraktiserende psykolog og medlem af Onlinepanelet ved Dansk Psykolog Forening.


Dorte Lunderskov, cand. psych., aut., specialist i psykoterapi, voksne, har arbejdet i mesterlære hos Dr. Kirk Strosahl, Central Washington Family Medicine, USA, én af grundlæggerne af ACT og har herefter oversat denne grundlæggende indstilling til menneskers lidelse og psykologens muligheder og begrænsninger for at facilitere livsforandrende adfærd og perspektiv til dansk kontekst - særligt til professionelle, der arbejder blandt mennesker med komplekse og multiple sociale og psykiske udfordringer. Hun har skrevet et kapitel om brugen af ACT i socialt arbejde til antologien ”Multiteoretisk praksis i socialt arbejde” (Kongsgaard et.al., 2024). 
Dorte Lunderskov er
desuden cand.theol. med tværfagligt speciale i forholdet mellem næstekærlighed og selvkærlighed i den professionelle hjælperrolle med fokus på, hvordan ACT som metode kan bidrage til mere bæredygtig medfølelse og vitalitet. 
Dorte Lunderskov har privat praksis med terapi, supervision og kompetenceudvikling af medarbejdere indenfor beskæftigelsesområdet og i socialt arbejde.

Praktiske informationer

Sted

Dansk Psykolog Forening
Stockholmsgade 27
2100 København Ø

Tid og varighed
25.-26. marts 2025
1. dag kl. 10.00-17.00 og 2. dag kl. 9.00-16.00.
Varighed: 12 timer.