Undervisere:
Professor Susanne Harder og professor Stig Bernt Poulsen, Institut for Psykologi, Københavns Universitet. Begge er godkendte specialister og supervisorer i psykoterapi.
Formål:
Formålet med kurset er at give deltagerne en sådan viden om forskningsmetodologi, at de er i stand til selvstændigt og kritisk at vurdere empiriske undersøgelser, herunder design, undersøgelsesredskaber, rekruttering og de mest almindelige statistiske og kvalitative analyseformer. Formålet er endvidere at give deltagerne de nødvendige forudsætninger for selv at kunne tilrettelægge, gennemføre og beskrive empirisk funderede undersøgelser af faglige problemstillinger.
Læringsmål:
På baggrund af den aktuelle forskning inden for klinisk psykologi (eksemplificeret ved psykoterapiforskning og udviklingspsykopatologi) skal du kunne:
Færdigheder:
Kompetencer:
Målgruppe:
Kurset henvender sig til alle psykologer, uanset om du befinder dig inden for den psykodynamiske, kognitive, narrative osv. retning af psykologien, og uanset om du arbejder med voksne eller børn. Det er ikke kliniske problemstillinger, der er i fokus her, men derimod forskning og formidling.
Undervisningsform:
Undervisningsdelen er opbygget således, at de forskellige faser i et forskningsprojekt præsenteres successivt. Kurset vil således indledningsvis fokusere på formuleringen af problemstillinger for projekter og dannelsen af hypoteser. Efterfølgende vil der blive præsenteret strategier for litteratursøgning. På denne baggrund vil der gennem resten af kurset blive behandlet en række centrale forskningsområder og designtyper inden for såvel kvantitativ som kvalitativ forskning. For hvert område og design vil der blive fokuseret specielt på spørgsmål som reliabilitet og validitet, selektion af forsøgspersoner, undersøgelsesinstrumenter samt kvantitative og kvalitative metoder til dataanalyse.
Arbejdsformen vil bestå i en vekslen mellem oplæg, øvelser i grupper og plenumdiskussioner. Deltagerne vil således skulle analysere publicerede forskningsartikler med henblik på at identificere metodologiske styrker og svagheder, ligesom der vil indgå øvelser, hvor deltagerne arbejder med konkrete analyser af psykoterapeutisk materiale.
Temaer i kurset
Forberedelse
Undervisningen har fokus på at hjælpe dig med at komme i gang med dit eget projekt. Derfor bedes du inden kursusstart sende en kort helt foreløbig beskrivelse af den projektopgave, som du ønsker at arbejde med i forbindelse med kurset (½-1 side). Du bedes endvidere medbringe en bærbar computer på kurset blandt andet til brug for øvelse i litteratursøgning.
Efter kurset
Hvis du ønsker vejledning og bedømmelse af din opgave, kan det tilkøbes af underviserne direkte. Der udbydes tre gange individuel vejledning i gruppe (hver vejledning består af 30 minutters forberedelse samt 30 minutters vejledning per person) samt bedømmelse af opgaven. Samlet pris 5000 kr. per person (pålægges ikke moms). Vejledning finder sted på datoer, der aftales på første kursusdag.
Litteratur
Grundbog: Creswell, J. W. & Creswell, J. D. (2023). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (6th Edition) (Thousand Oaks, CA: Sage) – International Student Edition. Det anbefales, at du anskaffer grundbogen.
Øvrig litteratur fremgår af programmet nedenfor. Litteraturen, som skal læses til de enkelte dage, vil være at finde i MitDP ca. 3 uger før kursusstart - dog ikke kapitlerne fra grundbogen.
Litteratur:
Læses inden kurset:
Supplerende litteratur:
Supplerende litteratur:
Godkendt til
Kurset er godkendt til alle specialistuddannelser: 4.0. Forskningsmodulet, 18 timer.
Dansk Psykolog Forening København
Stockholmsgade 27
2100 København Ø
1. december - 3. december 2025.
1. dag 10.00-17.00
2. og 3. dag 9.00-16.00
Varighed 18 timer