Underviser:
Catrine Madsin, aut. psykolog, specialist og supervisor i børneneuropsykologi
Kom og hør Catrine Madsin fortælle om ufrivilligt skolefravær hos unge med autisme i udskoling og på ungdomsuddannelser, og om hvordan man kan støtte den unge og den unges netværk.
Mange unge med autisme og komorbide lidelser oplever perioder med ufrivilligt skolefravær, og hvor det er svært at bevare tilknytning til folkeskole eller ungdomsuddannelse. Formålet med dette kursus er at give psykologer viden om, hvordan der kan arbejdes med dels den unge selv, men i høj grad også med netværket omkring den unge for at få vendt den mistrivsel, der fører til skolefraværet.
På kurset opnår du færdigheder på til:
·At identificere mulige årsager til ufrivilligt skolefravær hos unge med autisme
·At reflektere over tilrettelæggelsen af psykologiske indsatser til den unge med autisme og skolefravær
·At medtænke netværksindsatser som nødvendige medspillere i at vende den unges mistrivsel og ufrivillige skolefravær
Du opnår kompetencer til:
·At reflektere over mulige løsninger og vedligeholdende faktorer i den unges mistrivsel og ufrivillge skolefravær.
Kurset veksler mellem faglige oplæg, konkrete eksempler og modeller, summeøvelser i små grupper samt plenumdiskussioner. Der er forventning om, at du deltager aktivt og har lyst til at dele erfaringer og aha-oplevelser undervejs i kurset. Fokus på hele kursusdagen er at give dig helt konkret viden, modeller og redskaber, du kan gå direkte ud og bruge i din hverdage lige efter kurset.
· Autisme, stress og belastning: Særlige karakteriska ved autismediagnosen og hyppige årsager til stress og belastningsreaktioner (herunder ufrivilligt skolefravær)
·Indsatser målrettet den unge med autisme og ufrivilligt skolefravær: I hhv. skole, hjem og fritid
· Inddragelsen af netværket: Unge med autisme har brug for at deres netværk har fælles forståelse og trækker i samme retning. Vi taler derfor om, metoder til at sikre bedst mulige forståelsesgrundlag, hyppige uenigheder, vedligeholdende faktorer og gode indsatser.
Kurset er målrettet psykologer, der er nye eller med flere års erfaring ift. at arbejde med unge med autisme i uddannelsessystemet. Det vigtigste er, at du er interesseret i ny forskningsbaseret viden og inspiration til egen praksis, samt at omsætte til din egen hverdag under og efter kurset.
Inden kurset opfordres deltagerne til at have overvejet:
·Hvad er særligt virksomt for mig i mine eksisterende indsatser til de unge med autisme og ufrivilligt skolefravær?
·Hvor bliver jeg særligt udfordret ift. at arbejde med målgruppen? (hhv. ift. de unge, ift. forældre og ift. fagpersoner).
Kursusdagen afsluttes med, at du selv udvælger, hvilke konkrete tiltag, du har lyst til at tilpasse eller indføre i dine opgaver med målgruppen.
·Damgaard, P. J. & Terkelsen, P (2018): Autisme, angst og skolevægring – en praksismanual. Behandlingsskolerne.
·Hoopmann, K (2017): Den uundværlige autismemanual – hvad enhver lærer har brug for at vide. Frydenlund.
·Munkhaugen, E. K., Torske, T., Gjevik, E., Nærland, T., Pripp, A. H., & Diseth, T. H. (2019). Individual characteristics of students with autism spectrum disorders and school refusal behavior. Autism, 23(2), 413-423. https://doi.org/10.1177/1362361317748619
·Nordin, V., Palmgren, M., Lindbladh, A., Bölte, S., & Jonsson, U. (2024). School absenteeism in autistic children and adolescents: A scoping review. Autism, 28(7), 1622-1637. https://doi.org/10.1177/13623613231217409
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/13623613231217409
· Totsika, V., Hastings, R. P., Dutton, Y., Worsley, A., Melvin, G., Gray, K., Tonge, B., & Heyne, D. (2020). Types and correlates of school non-attendance in students with autism spectrum disorders. Autism, 24(7), 1639-1649. https://doi.org/10.1177/1362361320916967
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1362361320916967
·VISOs kortlægning fra 2016: Børn med autisme og skolevægring
https://www.sbst.dk/media/10407/Autisme-skolev%C3%A6gring_Socialstyrelsen.pdf
Specialist det tværgående modul
Catrine Madsin, aut. psykolog, specialist og supervisor i børneneuropsykologi. Selvstændig psykolog med speciale i autisme og ADHD. For mere information: www.madsin.dk
Scandic Ringsted: Nørretorv 57, 4100 Ringsted
9:00-16:00
Tilmelding sker via Mitdp med fortrinsret for medlemmer af Kreds Vestsjælland. Tilmelding kan ske fra den 24. oktober og senest 9. december. Afmelding skal også ske inden den 9. december. Derefter er tilmelding bindende.
Kreds Vestsjælland - evt. henvendelser kan rettes til Line Andersen: Land@zbc.dk
Scandic Ringsted: Nørretorv 57, 4100 Ringsted
9.00-16.00
Tilmelding senest 9. december. Afmelding inden 9. december, derefter er tilmelding bindende.
1500 kr. hvilket også inkluderer vand, kaffe, te og frokost (Er der kosthensyn skal du tage kontakt til Line Andersen på: Land@zbc.dk inden den 5. januar)
Tilmeldingen er bindende, når der er 6 uger eller mindre til kursusstart. Du finder salgs- og leveringsbetingelserne for din tilmelding her.
Hvis der er afvigelser fra de generelle salgs og leveringsbetingelser, som gælder for dette konkrete kursus, beskrives de her: