Tiden er kommet til at forstå og behandle angst hos børn og unge på en ny måde

Publiceret 03.10.2024 Af Ditte Juul, cand.psych.aut., Gry Andersen Teichert, cand.psych. aut., Sisse Malene Trier Nielsen, cand.psych.aut. og Bjørn Michael Mikkelsen, cand.psych. aut. Læsetid: 7 minutter

Fagkronik: Hvorfor valgte fire Cool Kids-behandlere at forlade det videnskabeligt baserede angstbehandlingsprogram med henblik på at udvikle en helt ny indsats under navnet Sammen om Angst? Det korte svar: Fordi vi ønskede at forstå angsten i et større perspektiv. At bevæge os væk fra at forstå og behandle angsten som en sygdom i barnet og i stedet sætte fokus på angsten som en reaktion på noget.
Tiden er kommet til at forstå og behandle angst hos børn og unge på en ny måde
Psykologerne bag denne fagkronik har alle tidligere arbejdet med Cool Kids-behandling. Privatfoto

Fagkronikken er udtryk for skribenternes egne erfaringer og holdninger.

Det er tid til at forstå og behandle angst hos børn og unge på en ny måde.

Vores mange års erfaringer med det manualbase­rede programs begrænsninger, bl.a. tidskrævende udvælgelsesprocesser og individfokuserede løsninger, fik os til at stoppe op og genoverveje, hvordan vi inden for vores kommunale ramme kunne skabe et tilbud, der kunne tilpasses langt flere børn og unge. Vi ønskede at lave et modtræk til den herskende tendens til at individualisere psykisk mistrivsel. Særligt fordi vi i PPR-arbejdet ofte mødte børnene fra Cool Kids igen, når de i årene efter viste problemerne på nye måder.

Mange af dem havde nu ikke længere ”bare” angst – de havde også en opfattelse af at være så syge, at ikke engang intensiv behandling havde hjulpet dem. Værst af alt havde nogle opfattelsen af ikke at have øvet eller kæm­pet hårdt nok.

Vores indsats er nu tre år gammel, og vores erfaringer viser tydeligt, at der bag ethvert angstsymptom ligger en historie, som vi i fællesskab skal lære noget af. Vi ønsker at forstå vores børn og unge som whistleblowers, der sætter noget vigtigt på dagsordenen til gavn for os alle.

Familierne har ofte erfaringer med ”nogen som os”, når vi møder dem første gang. Vi husker Annas mor, som sagde: Det var som om, vi aldrig nåede ind til kernen tidligere. De havde netop afsluttet et kognitiv adfærdsterapeutisk samtaleforløb, men Anna havde en oplevelse af, at de gamle ritualer blot blev erstattet af nogle nye. Hav­de man vurderet forløbets effekt ud fra de eksisterende ritualers niveau, var det måske blevet kaldt en succes. Men Anna var ikke i trivsel, og nye symp­tomer var opstået.

I Sammen om Angst tager vi også børnenes symptomer alvorligt, men vi forholder os på en an­den måde. Med angstsymptomer forsøger børnene at kommunikere no­get, som skal forstås af nogen. Spørgs­målet er hvad?

I arbejdshæftet til Chilled Program fra 2006 står der: Når alt kommer til alt, er det ikke så vigtigt at vide, hvad der er grunden til din angst. I Sam­men om Angst interesserer vi os der­imod altoverskyggende for, hvorfor angsten er kommet ind i familiens liv, fordi alle vores erfaringer og en bred vifte af forskning inden for bl.a. syste­misk, narrativ og dynamisk psykologi peger på, at vi netop dér, i sammen­hængene og forståelsen af sympto­mernes funktion, finder ændrings- og udviklingspotentialerne.

Indsatsen

Vores tilbud er et afgrænset forløb, der henvender sig til alle familier med børn og unge fra 0. til 10. klasse, der oplever angstsymptomer i en sådan grad, at de føler sig begrænsede heraf. Vi møder familierne op til seks gange i alt, dels gennem familie­samtaler, samlinger og et afsluttende netværksmøde på skolen, hvor barnet deltager, samt PPR-psykologen på skolen, da de fortsætter processen med at bringe barnet i trivsel og udvikling.

Ritualerne havde en vigtig funktion

Anna fortalte, hvor­dan hendes tvangshandlinger dominerede hele familiens hverdag og hæmmede hendes skole­gang. Hun samlede på ting, så hendes værelse lignede et ”bombet lokum”, og hun tog billeder af alt på sin vej, så hun kunne fastholde det i hukom­melsen og dele det med sin mor. Ri­tualerne krævede både tid og energi. Da vi sammen undersøgte familiens historie, så vi, at de havde mange op­levelser, hvor det havde været svært at give slip. Annas ritualer var opstået i kaosset omkring forældrenes skils­misse for mange år siden. Forældrene fik øje på, at ritualerne havde været en måde at skabe kontrol og kontinuitet i kaosset.

Temaet omkring at sige farvel og give slip havde levet i årevis. Livet som skilsmisseforældre med delebarn havde gjort ondt, og afleve­ringerne mellem de to hjem havde sat deres spor og gjorde det fortsat. På den måde gav Annas symptomer mening. Ikke blot hvorfor de var kommet, men i høj grad også deres udtryk og formål.

De nye forståelser skabte nye forbindelser i familien, og de fik blik for, at løsningerne lå i sam­spillet mellem dem. Helt konkret aftalte de at forsøge at skabe mere tid og ro, når de svære følelser kom på besøg. Anna fik større medbestem­melse i at kunne besøge sine foræl­dre, når savnet blev stort. Forældrene ville samarbejde mere om en sam­menhængende hverdag med plads til medbestemmelse. På den måde gik de fra at have behov for kontrol til at få medbestemmelse. Og angstsymptomerne? De blev fær­re.

Nøglen lå i familiens historie

Emma oplevede i løbet af 6. klasse til­tagende panikangstlignende sympto­mer. Ofte var symptomerne så overvælden­de, at hun måtte forlade undervisnin­gen. Emma hav­de mange bekymringstanker om sygdom og død. Familien måtte ofte konsultere lægen, eftersom Emma var overbevist om, at hun fejlede noget alvorligt. Efter utallige lægebesøg havde famili­en indset, at Emma havde behov for hjælp. Hun fik af en privat­praktiserende psykiater stillet diagnosen ”DF413 Angsttilstand, an­den blandet” og var blevet tilbudt et in­dividuelt adfærdsterapeutisk samtaleforløb, som desværre kun havde begrænset effekt.

I Sammen om Angst satte vi ”kam­pen” mod sygdommen på pause for en stund og hjalp hinanden med at forstå. Da vi zoomede ud og væk fra angstsymptomerne og spurgte ind til familiens erfaringer med angst, viste det sig, at angsten havde levet i deres familie i mange år. Mor havde mistet sin søster som 12-årig, og siden da havde mor og mormor været præ­get af angst. Mor fortalte, at de i forbin­delse med søsterens død havde fået besked fra lægen om, at hvis blot de havde reageret på søste­rens symptomer noget før, så havde hun stadig levet i dag. Pludselig gav det hele mening. Angsten havde en yderst vigtig funktion i familien. Gen­nem overopmærksomhed sikrede de sig ikke at overse symptomer, der kunne medføre død. Familien passede derfor på hinanden gennem vagtsomhed og hyp­pige besøg ved lægen. Det hele blev gjort i kærlighed.

Familiens fælles opgave blev fremad­rettet at finde balance i omsorgen. Gradvist fik de nye erfaringer med at slippe angsten igen og en styrket tro på, at Emma kun­ne mestre mange ting på egen hånd. Vi så, at når mor gav plads, så foldede Emma sig ud og løsrev sig fra hjemmets bekymringer.

Betydningen af organisatorisk samarbejde

Angsten kan udvikle sig i samspillet mellem familiemedlemmer som i ek­semplerne ovenfor, men vi har ligele­des erfaringer med sociale faktorer i skolerne, hvor mange børn oplever utrygge klassemiljøer, samt biologiske faktorer, eller prædispositioner til psykiske lidelser. Psykisk lidelse og trivsel forstås i lyset af den gensidige forbundethed mellem biologiske, psy­kologiske og sociale faktorer.

Sammen om Angst er i Viborg Kom­mune placeret i psykologteamet med PPR-funktion. Vores organisatoriske kendskab har vist sig vigtigt, fordi vi kan bidrage til forståelse for hinan­dens muligheder og begrænsninger på tværs af sektorer, ligesom det giver os mulighed for at rådgive praksisnært på skolerne.

Vi håber med denne fagkronik at invitere jer alle op til dans. Vi håber, at vores forståelse af angst vil skabe mindre individfokus, mindre sygeliggørelse og en oplevelse af stør­re kompetence hos børn, forældre og fagpersoner i skolerne og kommuner­ne. Hvis et barn viser angstsymptomer, så kig om­kring barnet og spørg jer selv: ”Hvad er det, vi skal forstå?”

Der er indhentet samtykke til at dele familiernes historie. I eksemplerne med Anna og Emma er der anvendt dæknavne.

Nyhedsbrevet fra P

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra P og få de seneste nyheder, forskning og psykologfaglige artikler. Du modtager nyhedsbrevet én gang om måneden.

Find mere om